Drabina przegubowa, czyli mnóstwo korzyści z połamanej drabiny

Drabina przegubowa to bardzo prosty w założeniu wynalazek, który niesie cały worek korzyści. Sedno tkwi w jej solidnym wykonaniu, tak aby „połamana” w przegubach drabina była równie mocna i stabilna jak drabina jednolita.

drabina przegubowa Multimatic

Drabiny przegubowe to takie drabiny, które możemy składać i rozkładać „łamiąc” je w przegubach, uzyskując różne konfiguracje ich rozstawienia. Ilość opcji i korzyści, które przez to zyskujemy, zależy od liczby przegubów. Najprostsze przegubówki mają jeden przegub, który umożliwia złożenie drabiny w pół. O wiele więcej możliwości dają popularne drabiny z trzema przegubami, i na tych drabinach się tutaj skupię.

Największą i najłatwiej zauważalną zaletą takich przegubówek jest możliwość przetransportowania drabiny długości nawet ok. 5 metrów za pomocą zwykłego, nawet małego samochodu osobowego. Transportowanie długiej drabiny jest często największym problemem związanym z pracami na wysokościach. Dobitnie pokazuje to poniższy film mojego skromnego autorstwa 😉

 

poskładana drabina przegubowa w bagażniku samochodu

poskładana drabina przegubowa w bagażniku samochodu

Na tym wielce przydatnym, transportowym handicapie nie kończą się jednak korzyści z posiadania drabiny przegubowej. Oprócz znacznego ułatwienia transportu, a także rozszerzenia palety możliwości magazynowania drabiny (w zależności od możliwości i potrzeb możemy wybrać, czy będziemy drabinę przechowywać w postaci złożonej, czy rozłożonej), drabina przegubowa to tak naprawdę co najmniej trzy drabiny w jednej. Dzięki trzem przegubom, posiadającym możliwość blokady w pozycji wyprostowanej jak i zgiętej, z drabiny przegubowej możemy uzyskać zarówno bardzo wysoką drabinę przystawną, jak i niższą drabinę wolnostojącą (co jest ważną zaletą, gdyż nie zawsze jest o co oprzeć drabinę, szczególnie na otwartym terenie, np. w ogrodzie), możemy też z niej – przy zastosowaniu specjalnych pokładów – uzyskać pomost. Ta ostatnia opcja bywa przydatna w przypadku prac wymagających nieustannego a nieznacznego przemieszczania się wzdłuż np. obcinanego żywopłotu czy malowanej ściany (zobacz mój post „Jaka drabina do ogrodu”). Taki podest może służyć także jako prowizoryczny stół warsztatowy, na którym można np. przyciąć deskę itp., albo na przykład jako kozioł budowlany.

pomost z drabiny przegubowej

Warto dodać, że w przypadku nowoczesnych drabin, z przegubami zatrzaskowymi możliwymi do odblokowania jedną ręką, zmiana postaci drabiny, przy odrobinie wprawy, uzyskiwana jest w parę sekund. Na poniższym materiale filmowym, doskonale pokazującym zalety drabiny przegubowej, zobaczymy, że w tym także można osiągnąć mistrzostwo 🙂

Jak widać na filmie, z drabiny przegubowej można także uzyskać nieco niższą drabinę przystawną, za to z opcją dystansu do ściany, przydatną na przykład przy szerokim okapie dachowym, gdy chcemy popracować przy rynnach, oczyszczając je przed sezonem zimowym z opadłych jesienią liści.

Na filmie zaprezentowana jest drabina Multimatic firmy Krause. To bardzo dobra jakościowo drabina niemieckiej produkcji. Jeszcze mocniejsza, ale też droższa, jest drabina tej samej firmy z linii Stabilo, do zastosowań całkiem profesjonalnych.

Jakość wykonania w przypadku drabin przegubowych to kluczowa sprawa, gdyż przegub, będący newralgicznym elementem podlegającej różnym obciążeniom konstrukcji drabiny, w żadnym wypadku nie może zawieść. To głównie dlatego drabiny te mają swoją cenę (i tym bardziej ryzykowne jest kupowanie jakichś podejrzanie tanich przegubówek od nikomu nie znanych producentów), jednak ze względu na wymienione wyżej, liczne korzyści, drabiny tego typu bywają w pewnych przypadkach niezastąpione i warte są swojej ceny. Innym godnym polecenia producentem drabin przegubowych jest Alve (drabina przegubowa serii Forte).

Na koniec uwaga: nie z każdej drabiny łamanej na cztery części uzyskamy pomost. Drabiny dostępne na rynku występują wersjach 4×3 szczeble oraz 4×4 szczeble – jako podest można ustawić jedynie te krótsze. Wynika to z przepisów, które mówią, iż podest może być ustawiony maksymalnie na wysokości jednego metra. Gdybyśmy próbowali rozłożyć w podest drabinę 4×4, podest wyszedłby na wysokości 1,20 m (czyli powyżej normy). Dlatego w tych dłuższych drabinach (4×4) jeden przegub nie blokuje się w pozycji zgiętej, co uniemożliwia skonstruowanie takiego wysokiego podestu. Tak jest przynajmniej w markowych drabinach, gdzie producenci konstruują drabiny z uwzględnieniem przepisów. Należy przestrzec użytkowników, że w internecie dostępne są drabiny niejasnego pochodzenia, które w takiej pozycji można ustawić. Ale to już inna, pewnie chińska historia 😛